مجله اینترنتی کشاورز جوان

اخبار کشاورزی، آخرین اخبار و تحلیل‌های کشاورزی و دامپروری، مجله کشاورزی، اخبار دام و طیور و آبزیان

کشاورز نمونه: کشاورزان معمولی اعتقادی به کار علمی ندارند

  • ۲۲۵
کشاورز نمونه: کشاورزان معمولی اعتقادی به کار علمی ندارند

کشاورزی که دو سال کشاورز نمونه کشور شده، گفت: متاسفانه اکثر کشاورزان به کاربرد اصول علمی در کشاورزی اعتقادی ندارند اما من با این اصول رکورد تولید ۱۵۲ تن سیب در هکتار را به دست آوردم که کسی نتوانسته آن را بشکند.

به گزارش مجله اینترنتی کشاورز جوان، ۵۷ کشاورز نمونه کشوری چند روز پیش در سالن شهیدان نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی تقدیر شدند.

یکی از این کشاورزان، رمضانعلی یحیی‌آبادی باغدار نمونه سیب درختی دماوندی بود که به دلیل تولید محصول سالم و نیز تولید در هکتار با تناژ بالا کشاورز نمونه کشوری شد، البته همین کشاورز در سال ۸۸ نیز با تولید ۱۵۲٫۴ تن سیب درختی در هکتار کشاورز نمونه کشوری اعلام شد که تاکنون این رکورد شکسته نشده است.

خبرنگار فارس در گفت‌وگو با این باغدار نمونه تلاش می‌کند، رمز موفقیت و نیز مشکلاتی که این گونه کشاورزان درگیر آن هستند، را نشان دهد.

رمضانعلی یحیی‌آبادی به خبرنگار فارس گفت: ۵۷ سال سن دارم و ۴۰ سال است به کار کشاورزی مشغول هستم. در سن ۲۲ سالگی از اسفراین خراسان به تهران آمدم، همان ابتدا در باغ ۱۳۷ هکتاری یک نفر دماوندی و موسوم به باغ یوسف‌زاده و شرکاء به عنوان راننده مشغول ‌شدم، اما بعد از مدتی به دلیل لیاقتی که صاحب باغ از من دید، به عنوان مدیر باغ انتخاب شدم و از همان زمان تمام مراحل تولید و بازار این باغ را مدیریت می‌کنم.

وی امسال به دلیل تولید محصول سیب سالم و به کارگیری روش‌های IPM (مدیریت تلفیقی کنترل و مبارزه با آفات) نمونه شد و البته تولید ۱۳۷ تن سیب در هکتار وی نیز بالاتر از تولیدکنندگان دیگر قرار گرفت. به گفته یحیی آبادی، باغداران محلی  ۳۰ تن در هکتار تولید می‌کنند و به ندرت به رقم ۷۰ تا ۸۰ تن در هکتار می‌رسند.

این باغدار نمونه کشوری در مورد رمز موفقیتش گفت: قبل از همه لطف و خواست خدا، وجدان کاری، برقراری ارتباط با مروجان و کارشناسان کشاورزی منطقه، استفاده از پایه‌های مالینگ (ارقام مرغوب درخت سیب) و شرایط مساعد آب و هوایی منطقه دماوند، نزدیک بودن دمای شب و روز و وجود دمای زیر ۳۵ درجه در این منطقه همه از عوامل موفقیت بوده است.

یحیی آبادی یک باغ ۴۰ هکتاری نیز در محل زادگاهش در اسفراین خراسان شمالی در سال ۸۲ احداث کرده است، زمین این باغ را در سال ۷۲ به قیمت ۳٫۵ میلیون تومان خریداری کرده و چشمه و قنات آن را احیا کرده و با حمایت‌های دولت باغ سیب ایجاد کرده است.

*کشاورزان معمولی به اصول علمی باور ندارند

یحیی آبادی در پاسخ به اینکه چرا کشاورزان معمولی روش‌های شما را به کار نمی‌گیرند، تا آنها نیز موفق شوند، گفت: بیشتر آنها باوری به تاثیرگذاری اصول علمی و توصیه‌های کارشناسان کشاورزی ندارند و در دیگر سو نیز مسئولان آنها را رها کرده‌اند و کاری به کاری آنها ندارند.

یحیی‌آبادی می‌گوید: مثلا اگر در بحث ساختمان یا مسائل حوزه شهرداری اتفاقی بیفتد، مسئولان به انحاء مختلف، فرد متخلف را از این کار بازمی‌دارند، اما در بخش کشاورزی که منابع خدادادی در اختیار دارد کسی سعی نمی‌کند آنها را از مسیر اشتباه بازدارد مثلاً اگر کشاورزی می‌تواند ۱۰۰ تن در هکتار برداشت کند و ۳۰ تن تولید کند، مسئولی او را بازخواست نمی‌کند، زیرا همه اینها منابع خدادای است که به هدر می‌رود.

از این کشاورز نمونه در خصوص مشکلات تولید سؤال شد، وی گفت: مشکل آب جدی است و در آینده هم کشور با بحران آب مواجه می‌شود، مسئولان از همین الان باید منابع آب کشاورزی، اصلاح ارقام، انتخاب ارقام، نحوه کشت را مدیریت کنند، از سوی دیگر بسیاری از کشاورزان نقدینگی لازم ندارند، دولت باید حمایت کند، تا تأمین کنندگان امنیت غذایی مشکلات پیش‌روی تولید را بردارند.

این کشاورز نمونه ادامه می‌دهد: همچنین دنیا به سمت تولید غذای سالم می‌رود، کارشناسان باید کشاورزان را برای استفاده به حداقل مقدار سموم و کود شیمیایی ترغیب کنند.

*بازار مشکل اصلی کشاورزان

وی در خصوص مشکلات بازار کشاورزی می‌گوید: بازار محصولات کشاورزی ثباتی ندارد، قیمت‌ها مرتب در نوسان است و به همین دلیل کشاورزان حاشیه سود تضمین شده ندارند. صادرات محصولات کشاورزی نیز ثبات ندارد، ۱۰ تا ۱۵ سال پیش صادرات سیب انجام می‌شد، اما از ۷ سال پیش کمرنگ‌تر شده است و امسال اصلاً وجود ندارد. تولیدکنندگان با صادرات محصول، بیشتر به تولید تشویق می‌شوند.

*کشاورز نمونه با خانواده نمونه

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد خانواده‌اش می‌گوید: ۴ فرزند (۲ پسر و ۲ دختر دارد) که تحصیلات دکترای سازه و رئیس دانشکده ملی بجنورد، کارشناسی ارشد برق و مخابرات و تدریس در دانشگاه دماوند و رشته‌های کارشناسی معماری و IT را دارند.

وی در پاسخ به اینکه چرا فرزندان شما به بخش کشاورزی وارد نشده‌اند، می‌گوید: آنها همواره سختی‌های این بخش را در کنار سود اندکش می‌دیدند و همه اینها باعث شد، آنها با وجود میل باطنی من به این رشته روی نیاورند.

*فرزند دکتری که آرزوی شغل کشاورزی پدر را دارد

وی گفت: البته اکنون نظر آنها عوض شده است، زیرا بعد از سالها می‌بینند تصورشان جامه عمل نپوشیده و جامعه برخلاف نظر آنها کمتر به تحصیل توجه می‌کند و حتی می‌بینند، با داشتن با مدرک دکترا در بهترین رشته، حقوق بیش از ۳ میلیون تومان در ماه نمی‌گیرد، اما پدرش ماهی ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد، اکنون برای فعالیت در این رشته راغب شده‌اند.

این کشاورز نمونه گفت که خودش و فرزندانش به کار ساخت و ساز مسکن نیز مشغول هستند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان